Saturday 5 July 2014

Bekerjalah untuk duniamu..

Assalamualaikum W.B.T.

Harini aku nak share something tentang 'Ketuanan Melayu'. Ok, ini bukan racist, ini nak cerita tentang kenapa gaya hidup kita macam ini.. Tak paham kan? Sebenarnya aku pun tak ada tajuk spesifik untuk entry ni. Ok, kita layankan kisah ni.

Staff : Abang, kenapa negara lain bayar gaji pekerja mahal-mahal tapi Malaysia tak macam tu?
Ayah: Kau kena faham konsep Ketuanan Melayu.
Staff: Maksudnya?
Ayah: Kat Malaysia, kita dibayar gaji rendah sebab kita diminta untuk merayu. Merayu macam mana? Bukan merayu melutut macam tu, tapi dengan psikologi. 
"Kau nak gaji banyak? Ok, kau ambik OT"
Staff: Kenapa pulak macam tu?
Ayah: Sebab kalau dia tak buat macam tu, kau nak kerja lebih? Contoh basic kau dia bagi 10k, kau nak kerja lebih? Nak overtime lagi? Tak kan? Sebab 10k tu dah cukup untuk kau hidup. 
Staff: Macam tu pulak?
Ayah: Yelah. Let say kalau diorang tak buat sistem macam tu, kalau kau jumpa bos kau kat mana-mana, ada kau nak hormat dia? Senyum, sapa, salam dia? Tak kan. Jadi, itulah ketuanan Melayu.


Itu antara kisah ayah dengan budak-budak jagaan dia. Ada yang aku tokok tambah bahasa sebab nak bagi sedap. Haha. Tapi macam biasa je kan? Ok, lupakan bahasa. Kita fokuskan content dia.

Betul jugak apa yang ayah aku cakap tu. Kalau diorang tak buat sistem macam tu, kita akan hilang rasa hormat pada orang atasan. Tapi aku tau ramai tak setuju dengan sistem ni. Aku pun tak setuju sebab kita kena berusaha keras untuk hidup walhal bukan nak hidup mewah pun, nak hidup bersederhana pun kita kena berusaha sekuat mungkin. Tak kisahlah sistem apa sekalipun yang kita guna, masing-masing punya baik dan buruk sendiri.


Bila tengok orang bekerja siang dan malam ni, aku rasa simpati sebab aku pernah rasa penat lelah tu walaupun setengah tahun. Sampai harini, bila orang tanya apa aku nak buat lepas grad ni, aku masih tak punya jawapan yang tetap. Jauh di sudut hati, aku nak sambung belajar lagi, lagi dan lagi. Aku takut untuk berhadapan dengan dunia luar, aku takut untuk merasa apa yang orang-orang tua kita rasa. Tapi aku tahu, semua tu aku perlu harungi jugak. Even aku sambung master pun nanti, aku tetap kena kerja jugak. Ok, aku memang tak ada impian nak sambung sampai PhD, so jangan tanya lebih-lebih. 

Apa pun yang jadi, hidup mesti diteruskan. Tak kisah lah sistem apa pun yang kita guna, kalau tak suka, kita protes. Yalah! Kita ada hak atas kehidupan kita sendiri. Bukan kita mintak harta berkoyan pun kerana harta ini bukan yang hakiki, bukan milik kita, itu semua pinjaman semata-mata. Keikhlasan itu penting untuk saham kita di akhirat nanti. Jadi, cukuplah sekadar bersederhana. Yang paling penting, panjatkan rasa kesyukuran setiap hari kepada-NYA. Pada DIA yang satu.

Cukuplah tu aku merapu. Sekadar meluah apa yang dirasa. Happy Fasting guys!


No comments:

Post a Comment